Od poniedziałku 16 października uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia rozpoczęli realizację projektu regionalnego „KOCIEWIE WCZORAJ I DZIŚ”
Dzień 1: Uczestnicy projektu zostali zapoznani z programem. Na pierwszych zajęciach wykonali tradycyjną potrawę kociewską – ruchanki kociewskie.
Dzień 2: Wyjazd do Kalisk, spotkanie z panią Elżbietą Pasterską, regionalistką, malarką i poetką regionu Kociewie. Uczniowie poznali elementy gwary kociewskiej, historię powstania regionu, elementy haftu kociewskiego. Odsłuchali i wspólnie zaśpiewali hymn kociewski. Wysłuchali fragmentów wierszy autorstwa E. Pasterskiej, zwiedzili galerię malarstwa.
Po spotkaniu w GOK udali się spacerem do Franku i spędzili miło czas w ogrodach pokazowych Frank Raju.
Dzień 3: Wyjazd do agroturystyki Cis, gdzie odbyły się dwuetapowe warsztaty kociewskie:
I. Poznanie obrzędu związanego z weselem na Kociewiu, szczegółowe omówienie stroju kociewskiego, nauka przyśpiewek kociewskich weselnych, omówienie potraw podawanych na weselach, wspólna zabawa przy akompaniamencie akordeonu.
II. „Ptasi piknik w ptasim raju” – zapoznanie uczniów ze zwyczajami panującymi wśród ptaków, sposobami budowania przez nie gniazd, sposobów osiedlania i wychowywania piskląt. Wspólne montowanie budek lęgowych dla ptaków, posadzenie symbolicznego
pamiątkowego drzewa. Budki lęgowe i dyplom własności drzewa uczestnicy przywieźli ze sobą do szkoły. Budki zostaną powieszone na drzewach na terenie szkoły.
Dzień zakończył się wspólnym ogniskiem z pieczeniem kiełbasek i przyśpiewkami kociewskimi.
Dzień 4: Projekcja multimedialna przedstawiająca pobliskie miejscowości, ich zabytki, architekturę zieleni, pomniki przyrody i ciekawe miejsca do zwiedzania. Uczniowie w czasie projekcji rozpoznawali znane im miejsca i nazywali znajdujące się w nich obiekty. Następnie udali się do Muzeum Ziemi Kociewskiej w Starogardzie, gdzie wzięli udział w warsztatach szyfrowania. Dowiedzieli się, czym jest szyfr Gryfa Pomorskiego. Zwiedzili obiekt muzeum i wysłuchali ciekawych opowieści o stolicy Kociewia przekazanych przez przewodnika.
Dalsze recenzje z podjętych działań projektu będziemy relacjonować na bieżąco